Leczenie kanałowe pod mikroskopem

chirurgia stomatologiczna

Dzięki udoskonalaniu technik endodoncji większość zębów, które w przeszłości byłyby do usunięcia obecnie można uratować. Wielu pacjentów ma złe doświadczenia związane z „leczeniem kanałowym” w związku z tym często stają przed dylematem: leczyć czy usunąć?

To drugie rozwiązanie jest nieodwracalne i powinno się je traktować jako ostateczność. Staramy się, aby leczenie było dla pacjenta jak najmniej uciążliwe, krótkie i komfortowe. Aby tak właśnie było stosujemy:

• nowoczesne narzędzia do opracowywania kanałów, leczenie pod mikroskopem
  • systemy do ich wypełniania
  • endometry do pomiaru długości kanału
  • zdjęcia zębowe wewnątrzustne., tomografia CBCT

Endodoncja – dział stomatologii zachowawczej zajmujący się rozpoznawaniem i leczeniem chorób miazgi zęba oraz rozpoznawaniem i leczeniem chorób tkanek okołowierzchołkowych. Podstawową metodą leczenia jest leczenie kanałowe. Wykonuje się je za pomocą bardzo cienkich (od 0,06 do 0,40 mm) narzędzi piłująco-penetrujących. W nowoczesnej endodoncji do kontroli leczenia wykorzystuje się mikroskopy  oraz endometry. Mikroskopy endodontyczne umożliwiają operatorowi wgląd do wnętrza komory zęba i kanałów, endometry zaś to elektroniczne urządzenia dające możliwość dokładnego pomiaru głębokości kanału zębowego. Następnie kanały wypełniane są za pomocą gutaperki oraz tzw. sealerów czyli uszczelniaczy. Równolegle w leczeniu z mikroskopem i endometrem stosowana jest diagnostyka RTG.

PRZEBIEG LECZENIA KANAŁOWEGO

1. Otwarcie komory zęba i usunięcie martwej lub żywej miazgi (znieczulenie miejscowe).
2. Pomiar długości roboczych i opracowanie kanałów– następuje wówczas całkowite usunięcie miazgi (nerwu) z kanału korzeniowego, oraz wszelkich toksyn bakteryjnych z pobliskich kanalików zębinowych.
3. Osuszenie kanałów.
4. Wypełnienie kanałów – polega na zamknięciu światła kanałów. Pozwala to uniknąć przenikaniu bakterii. Do wypełnienia kanałów (na stałe) służy popularna gutaperka.
5. Wypełnienie zęba materiałami m.in. kompozytowymi, ormocerowymi czy kompomerowymi.

WSKAZANIA DO LECZENIA ENDODONTYCZNEGO

• zapalenie miazgi
• zgorzel lub martwica miazgi
• zmiany okołowierzchołkowe